|
924Board.org Discussion Forum of 924.org
|
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
dapatch
Joined: 10 Jun 2017 Posts: 12 Location: Netherlands
|
Posted: Sat Feb 29, 2020 5:43 am Post subject: Koni red |
|
|
Can anyone tell whats the story is with red Koni dampers? I would like to buy a set for an early 924. The front ones are easy to find but the same cannot be sad for the rears. _________________ 77 924 Martini
'87 924 S
'87 944 S
'89 944 S2 Cabriolet
'92 968
'93 968 Club Sport
'93 968 Cabriolet
'94 968 Club Sport (M030)
13 981 S |
|
Back to top |
|
|
Carrera RSR
Joined: 08 Jan 2010 Posts: 2309 Location: Somerset, UK
|
Posted: Sat Feb 29, 2020 5:51 am Post subject: |
|
|
If I were in the market for new dampers, Id be buying Bilstein B6 _________________ 1980 931 - forged pistons, Piper cam, K27/26 3257 6.10 hybrid turbo, 951 FMIC, custom intake, Mittelmotor dizzy & cam pulley, H&S exhaust, GAZ Gold, Fuch'ed, Quaife
Now www.924board.org/viewtopic.php?t=34690
Then www.924board.org/viewtopic.php?t=31252 |
|
Back to top |
|
|
Harm
Joined: 02 Apr 2009 Posts: 1373 Location: Holland
|
Posted: Sat Feb 29, 2020 9:01 pm Post subject: Re: Koni red |
|
|
Quick look shows only a secondhand set up for sale in the US.
Haven't seen new ones around in years.
Try Koni HQ in Oud-Beijerland NL?
Instructions on Koni:
NL http://www.koni.com/nl-NL/Cars/Technology/Adjustment-Guides/
UK http://www.koni.com/en-US/Cars/Technology/Adjustment-Guides/
If the old ones don't leak you can check if they actually are still functional. Read the dutch RED part bellow for instructions.
https://web.archive.org/web/20140213060905/http://www.porsche924-944.nl/
:: 924 - Techniek.
:: :: Onderhoud en Reparatie.
1.6) Schokbrekers vernieuwen en instellen.
KONI instelbare schokdempers (vooras) , uitgezonderd Gasdruk.
Het betreft hier de originele, Porsche - gele inzet patronen (made by KONI) gemonteerde in McPherson veerpoten (onderdeel nr 477 412 059 A of 944 343 059 00) en de KONI vervanging schokdemper patroon (KONI nr. 86-1980, rood gespoten). Bij montage afstellen door de schokdemper spindel in gedemonteerde toestand geheel in te schuiven en voorzichtig in te draaien (rechts om, met de klok mee). Daarna 1 omwenteling terugdraaien voor stijvere sportafstelling, tot 1½ omwenteling terugdraaien voor comfortabele afstelling.
KONI instelbare schokdempers (achteras), uitgezonderd Gasdruk.
Het betreft hier de KONI vervanging schokdemper patroon ( KONI nr. 80-2349, rood gespoten). Bij montage afstellen door de schokdemper spindel geheel in te schuiven en voorzichtig in te draaien (rechts om, met de klok mee). Daarna ± ½ omwenteling terugdraaien. De instelling van de uitgaande demping mag niet te soepel zijn (snel uitveren), daar anders de demper bij uitveren tot het einde van de veerweg met een klap aanslaat als men over een drempel, of door een gat rijd. Dit wordt veroorzaakt doordat de auto, bij standaard wagenhoogte, maar een kleine veeruitslag maakt bij het uitveren. De linker aandrijfas loopt bij uitgeveerde stand vlak over de uitlaatpijp langs. Deze wat stijvere instelling geeft een goede strakke wegligging.
Een simpele methode om de achterdemper in te stellen; Hang de demper op aan een haak en bind aan het onderste oog een 5 liter jerrycan vol water. De benodigde tijd van een volledig ingeschoven demper tot een volledig uitgeschoven demper moet 20 tot 30 seconden duren. Daarbij is het belangrijk dat beide dempers nauwkeurig de zelfde instelling verkrijgen. Bij een nieuwe demper adviseer ik U een instelling van 30 sec.(stijver), omdat de demper na een periode is ingesleten en soepeler wordt.
KONI instelbare Gasdruk Sportdempers.
De gele KONI gas - sportdemper (8641-1038Sport voordemper of 26-1209Sport achterdemper) zijn voor een normaal gebruik erg stijf, en alleen aan te raden als men een zeer stijven sportafstelling wenst. De 8641-1038Sport voordemper is wel makkelijk in te stellen. Met een speciale stelsleutel kan deze aan de bovenkant van de veerpoot worden ingesteld zonder de demper uit te bouwen.
When looking for replacements, double check the bottom side connection cylinder-eye is the right size.
HTH
Kind regards,
Harm. |
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|